Булінг. Як попередити та підготувати наших дітей?

На жаль, світ так влаштований, що діти стикаються з булінгом (цькуванням) у тій чи іншій мірі дедалі частіше. Булінг завжди був і є, однак у наших силах зробити так, щоб його прояви вщухали, а суспільство набувало навичок толерантності, прийняття розмаїття, емпатії.
Які ж діти частіше за все стають жертами булінгу?
Жертвою цькування може стати БУДЬ-ХТО, однак є ряд факторів, що збільшують ризик:
- Невпевненість у собі та низька самооцінка.
Такі діти вразливі до критики та обрАз, схильні звинувачувати себе в тому, що відбувається, та не вірять у те, що можуть змінити ситуацію.
- Невміння відстояти себе.
Такі дітки бояться дати відсіч та швидко стають жертвами агресорів.
- Авторитарний стиль виховання в сім’ї.
У дитини в такому разі немає права голосу, вибору.
- Вивчена безпорадність.
“Не можу”, “Все одно не вийде”.
- Моделі виховання, які формують позицію жертви.
Гіперопіка, пропаганда страждань та надмірного терпіння, побутове насилля, перекладання відповідальності за свої вчинки та життя тощо. В таких сімейних умовах формуєтья позиція жертви, що може призвести до випадків цькування в дитячому середовищі.
Що ж важливо робити батькам, щоби діти НЕ потрапляли в ситуації цькування та не ставали жертвами агресорів?
- Працювати над самооцінкою дитини:
а) безумовна любов батьків та підтримка
б) щоденники досягнень
в) уважно та з повагою вислуховувати думку дитини (пам’ятати, що дитина – це особистість, просто поки ще маленька)
г) спонукати дитину до занять хобі, спортом, туризмом
д) говорити про дитину, її почуття, емоції, враження за день (що було веселого, приємного, а що сумного чи неприємного)
- Вчити дитину відстоювати себе:
а) пояснювати, що таке власні кордони (тілесні, емоційні)
б) легалізувати БУДЬ-ЯКІ емоції (проговорювати, що саме почуває дитина, що стало причиною)
в) вчити виражати агресію адекватно
г) вчити аргументовано спорити (навіть із батьками. Пам’ятаємо, що діти тренують свої життєво необхідні навички саме з батьками!)
д) тренувати навички вербального самозахисту
е) вчити дитину твердо говорити НІ в тих випадках, коли їй некомфортно, неприємно, страшно
- Вчимо дитину ДРУЖИТИ. Для цього важливо:
а) навчити відрізняти друга від маніпулятора та не піддаватися на маніпуляції (“Ти що, трус?”, “Якщо не зробиш цього, ти мені більше не друг” тощо)
б) навчити знайомитися
в) навчити вирішувати конфлікти, адекватно реагувати, коли не беруть у гру
г) навчити дитину, як зацікавити інших дітей своїми ідеями, привернути до себе увагу
- Співпрацювати зі школою:
а) бути на зв’язку з педагогами та психологом
б) брати участь у шкільних та позашкільних заходах
Будьте на постійному емоційному зв’язку зі своєю дитиною. Цікавтеся не лише її академічними досягненнями, а й, що важливо, емоційним станом, подіями дня, колом її спілкування, звертайте увагу на те, чим зайнята дитина протягом дня. Зазвичай, за емоційної включеності та підтримки батьків випадки булінгу можна або ж повністю попередити, або вчасно втрутитися та припинити.
Якщо ваша дитина стала жертвою булінгу, не зволійкайте та не пускайте цю ситуацію на самотік, а звертайтеся до директора школи, шкільного психолога або соціального педагога.
Щиро бажаємо вашим родинам добра та здорових стосунків у колі сім’ї та в соціумі! Пам’ятайте: будь-яку проблему можна вирішити разом! У нашому центрі творчості працює психолог, до якого ви можете звернутися як з питань виховання, так і надавши особистий запит з будь-яких аспектів. Чекаємо на вас!